Ενημέρωση για την Ανώτατη Διάρκεια Φοίτησης, Παράταση και Υπέρβαση αυτής
σχετικά με τον Ν. 5224/2025 (σημαντικό!)

22 Οκτωβρίου 2025Φοιτητικά Θέματα

ενημέρωση 24/10: Η προθεσμία αιτήσεων εκπνέει την 21η Νοεμβρίου.

Ενημερωθείτε για τη νέα νομοθεσία και λοιπά θέματα διάρκειας φοίτησης εδώ.

Σύμφωνα με το άρθρο 76 του Νόμου 4957/2022 όπως αυτό τροποποιήθηκε από το άρθρο 130 του Νόμου 5224/2025, τις διευκρινίσεις της εγκύκλιου του ΥΠΑΙΘΑ αρ. 118904/Ζ1/24-9-25, την υπ΄αριθμ. 118901/Ζ1/20-10-2025 Υπουργική Απόφαση για τους φοιτητές του Τμήματος Φυσικής με έτος εισαγωγής μέχρι και το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 ισχύουν τα εξής:

  1. ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΦΟΙΤΗΤΗΣ: Εξεταστική Σεπτεμβρίου 2025
  2. ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ
  3. ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ της εξεταστικής περιόδου Σεπτεμβρίου είναι η Τετάρτη 22 Οκτωβρίου.
  4. Προθεσμία: Οι αιτήσεις υποβάλλονται από 23-10-2025 έως και 21-11-2025.

Η παράταση δεν χορηγείται αυτοδικαίως, αλλά απαιτείται η υποβολή αίτησης

Οι ρυθμίσεις είναι οι εξής:

  1.  Παράτασης Χρόνου Φοίτησης για δύο (2) εξάμηνα σπουδών. 
    Η παράταση χορηγείται για δύο (2) επιπλέον ακαδημαϊκά εξάμηνα, εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
    1. Κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης (ή μετά την εξεταστική Σεπτεμβρίου 2025) να έχουν αξιολογηθεί επιτυχώς σε ποσοστό τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) των πιστωτικών μονάδων (ECTS) του ισχύοντος προγράμματος σπουδών (δηλαδή τουλάχιστον 168 ECTS).
    2. Να έχουν συμμετάσχει σε τουλάχιστον δύο (2) ακαδημαϊκές δοκιμασίες (όπως εξέταση μαθήματος, υποστήριξη διπλωματικής, πρακτική άσκηση), εκ των οποίων στη μία (1) επιτυχώς.
      Η συμμετοχή/επιτυχία έχει συμβεί σε οποιαδήποτε εξεταστική περίοδο εντός των Ακαδημαϊκών Ετών 2023-2024 ή/και 2024-2025.

    Διαδικασία Αίτησης (Α):
    • Φοιτητές με πρόσβαση στην Ηλεκτρονική Γραμματεία Students: Υποβάλλουν αίτηση μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στη Γραμματεία του Τμήματος (info@physics.auth.gr) αίτηση παράτασης φοίτησης με ακαδημαϊκά κριτήρια (Υπόδειγμα 1: Αίτηση παράτασης φοίτησης με ακαδημαϊκά κριτήρια). Η αίτηση πρέπει να είναι ψηφιακά υπογεγραμμένη, μέσω της εφαρμογής του gov.gr «Ψηφιακή βεβαίωση εγγράφου».
       
    • Δεν απαιτείται επισύναψη δικαιολογητικών, καθώς ο έλεγχος διενεργείται από τη Γραμματεία.
       
    • Φοιτητές χωρίς πρόσβαση: Επιπλέον της παραπάνω  αίτησης παράτασης με ακαδημαϊκά κριτήρια θα πρέπει να υποβάλλουν μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στη Γραμματεία του Τμήματος Αίτηση-Υπεύθυνη Δήλωση για επικαιροποίηση στοιχείων και έκδοση ιδρυματικού λογαριασμού (αναφέροντας ημερομηνία γέννησης, ΑΜΚΑ, κινητό τηλέφωνο και επισυνάπτοντας φωτοαντίγραφο Ταυτότητας). Η αίτηση πρέπει να είναι ψηφιακά υπογεγραμμένη, μέσω της εφαρμογής του gov.gr «Ψηφιακή βεβαίωση εγγράφου».
       
    • Σημαντικό: Κατά τη διάρκεια της παράτασης, δεν είναι δυνατή η υποβολή αίτησης για μερική φοίτηση ή για διακοπή φοίτησης.

       
  2. Για κατ’ Εξαίρεση Υπέρβαση της Ανώτατης Χρονικής Διάρκειας Φοίτησης για Σοβαρούς  Λόγους Υγείας.

    Κατ΄ εξαίρεση φοιτητής δύναται να αιτηθεί υπέρβαση της ανώτατης διάρκειας φοίτησης για σοβαρούς λόγους υγείας που ανάγονται:
    1. Στο πρόσωπο του/της ιδίου/ίδιας φοιτητή/τριας.
    2. Στο πρόσωπο συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο φοιτητής έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης
    3. Διάρκεια: Κατά το διάστημα της υπέρβασης, η φοιτητική ιδιότητα καθίσταται ανενεργή, εξαιρουμένων των δικαιωμάτων φοιτητικής μέριμνας που δεν έχουν ήδη εκλείψει (π.χ. στέγαση στις εστίες), και ο χρόνος δεν προσμετράται στη συνολική διάρκεια φοίτησης ή σε τυχόν χρόνο παράτασης. Δικαιώματα που έχουν ήδη εκλείψει λόγω υπέρβασης του ανώτατου ορίου (π.χ. χρήση δελτίου ειδικού εισιτηρίου) δεν επηρεάζονται.
       
    Διαδικασία Αίτησης (Β):
    • Προθεσμία: Οι αιτήσεις υποβάλλονται από 23-10-2025 έως και 23-11-2025.
    • Υποβολή: Η αίτηση υποβάλλεται στη Γραμματεία του Τμήματος μέσω  ηλεκτρονικού μηνύματος (info@physics.auth.gr) . Η αίτηση  πρέπει να είναι ψηφιακά υπογεγραμμένη μέσω της εφαρμογής του gov.gr «Ψηφιακή βεβαίωση εγγράφου». Η αίτηση επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης
      (Υπόδειγμα 2: Αίτηση για κατ' εξαίρεση υπέρβαση Α.Δ.Φ. - σοβαροί λόγοι υγείας φοιτητή ή συγγενούς Α' βαθμού)
       
    Δικαιολογητικά:
    • Ιατρική γνωμάτευση από Δημόσιο Νοσοκομείο (Ε.Σ.Υ. ή Πανεπιστημι­ακό ή Στρατιωτικό).
    • Πρέπει να φέρει σφραγίδα από: i) Συντονιστή Διευθυντή Κλινικής ή Εργαστηρίου ή ii) νόμιμα εκτελούντα χρέη Συντονιστή Διευθυντή Κλινικής ή Εργαστηρίου ή iii) μέλους ΔΕΠ της βαθμίδας του Καθηγητή Πανεπιστημίου ή Αναπληρωτή Καθηγητή και από τον Διευθυντή Ιατρικής Υπηρεσίας του Νοσοκομείου.
    • Η γνωμάτευση πρέπει να χαρακτηρίζει τον βαθμό της πάθησης ως σοβαρό ή πολύ σοβαρό.
    • Αν δεν πρόκειται για χρόνια/ανίατη νόσο, απαιτείται να αναγράφεται στη γνωμάτευση και ο πιθανός χρόνος ανάρρωσης που θα απαιτηθεί, ώστε αντίστοιχος να είναι και ο επιπλέον χρόνος φοίτησης που θα χορηγηθεί από το Τμήμα.
    • Για σοβαρούς λόγους υγείας συγγενούς/συζύγου/συμβιούντος: Απαιτούνται τα ίδια ιατρικά δικαιολογητικά, καθώς και:
    • Πρόσφατο πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης (για απόδειξη συγγένειας) ή πρόσφατο αντίγραφο συμφώνου συμβίωσης.
    • Τα πιστοποιητικά/αντίγραφα πρέπει να έχουν εκδοθεί σε χρονικό σημείο που απέχει λιγότερο από τρεις (3) μήνες από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.
       
  3.  Εξαίρεσης από τη νομοθετική ρύθμιση της Ανώτατης Διάρκειας Φοίτησης
    Εξαιρούνται από τις ρυθμίσεις περί ανώτατης διάρκειας φοίτησης φοιτητές/τριες με πιστοποιημένη αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 50% και για όσο διάστημα διαρκεί η αναπηρία.

    Διαδικασία Αίτησης (Γ):
    • Υποχρέωση: Ο/Η φοιτητής/τρια υποχρεούται να προσκομίσει γνωμάτευση από υγειονομική επιτροπή του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) ή  γνωμάτευση των Ανώτατων Υγειονομικών Επιτροπών του Στρατού (Α.Σ.Υ.Ε.), του Ναυτικού (Α.Ν.Υ.Ε.), της Αεροπορίας (Α.Α.Υ.Ε.), της Ελληνικής Αστυνομίας ή του Πυροσβεστικού Σώματος. Εναλλακτικά της προσκόμισης γνωμάτευσης του προηγούμενου εδαφίου δύναται να επιδεικνύεται ή να προσκομίζεται κάρτα αναπηρίας του άρθρου 106 του ν. 4961/2022 (Α’ 146) και η Γραμματεία του Τμήματος υποχρεούται να επιβεβαιώνει ότι ο φοιτητής είναι εγγεγραμμένος στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία του άρθρου 105 του ίδιου νόμου.
    • Η γνωμάτευση πρέπει να προκύπτει η πιστοποιημένη αναπηρία και το ακριβές ποσοστό αυτής.
    • Εάν η γνωμάτευση αφορά συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που έχει παρέλθει, οι φοιτητές υποχρεούνται να προσκομίσουν ΝΕΑ γνωμάτευση.
    • Υποβολή: Η ιατρική γνωμάτευση κατατίθεται στη Γραμματεία του Τμήματος μέσω  ηλεκτρονικού μηνύματος (info@physics.auth.gr) μαζί με την αίτηση Εξαίρεσης, η οποία πρέπει να είναι ψηφιακά υπογεγραμμένη μέσω της εφαρμογής του gov.gr «Ψηφιακή βεβαίωση εγγράφου». (Υπόδειγμα 3: Αίτηση εξαίρεσης από Α.Δ.Φ. αναπηρία τουλάχιστον 50%)

ΣHMANTIKO: Η Παράταση χρόνου φοίτησης, η Κατ’ Εξαίρεση Υπέρβαση και η Εξαίρεση από τη νομοθετική ρύθμιση της Ανώτατης Διάρκειας Φοίτησης δεν χορηγούνται αυτοδικαίως αλλά απαιτείται η υποβολή αίτησης.

H μη υποβολή αίτησης εντός της προβλεπόμενης αποκλειστικής προθεσμίας συνεπάγεται αυτοδικαίως τη διαγραφή του/της φοιτητή/τριας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 76 του Ν. 4957/2022, όπως αντικαταστάθηκε και ισχύει.

Σημείωση: Επειδή ως προς το θέμα των διαγραφών μπορεί να προκύψει κάποια μεταβολή στο υπάρχον πλαίσιο, πρέπει να παρακολουθείτε οπωσδήποτε τις ιστοσελίδες τόσο του ιδρύματος όσο και του Τμήματός σας, προκειμένου να ενημερώνεστε σχετικά.

 


ΥΛΙΚΟ

© 2018 ΤΜΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ, ΑΠΘ.